Να μην παρανοηθούμε, η διαφορά είναι χαώδης, όμως το είδος του δημιουργού που προσπαθεί να μετατρέψει ένα προσωπικό όραμα σε ελκυστικό θέαμα με αποδέκτη το μεγάλο κοινό, είναι αυτό που μοιράζεται ο σήμερα 66χρονος σκηνοθέτης με τον «δάσκαλό» του.
Κι η αλήθεια είναι πως η πολυπραγμοσύνη και η μεταμόρφωσή του μέσα στα χρόνια από έναν post punk βιντεοκλιπά σε μείζονα φιγούρα του ευρωπαϊκού σινεμά – και αξιοσημείωτη μορφή του παγκόσμιου – επιτείνει αυτή την «Σπίλμπεργκ του φτωχού» παρομοίωση. Η διαφορά είναι πως ο Μπεσόν δεν απόλαυσε ποτέ την κριτική υπεράσπιση και δεν έχει προσπαθήσει ποτέ (ως σήμερα) να κυνηγήσει την βραβευτική καταξίωση, έστω, διακηρύσσοντας καλλιτεχνικά μια κληρονομιά της μεγάλης γαλλικής σχολής περασμένων δεκαετιών.
Από την άλλη, ο Μπεσόν, μετά τον Μπενέξ (που πια κανείς δυστυχώς δεν αναφέρει – κι υπήρξε ωραιότατος σκηνοθέτης) και μαζί με τον Καράξ, συστήνουν την αγία τριάδα των φαντεζίστικων Γάλλων σκηνοθετών του ’80, σκηνοθετών που λάνσαραν ένα σινεμά φόρμας (ελαφρώς ή βαρέως άδικα κατηγορημένου ως σινεμά ανούσιου), παράλληλο με την αγγλική σχολή εκείνης της εποχής των Έϊντριαν Λάιν και Άλαν Πάρκερ. Η κριτική ποτέ δεν αγάπησε αυτό το σινεμά, ίσως γιατί οι επιδράσεις της ποπ κουλτούρας στο σινεμά αυτό νόθευε στα μάτια της την καλλιτεχνική καθαρότητα.
Όπως και να ‘χει ο Μπεσόν, όχι μόνο έχει κάνει αγαπημένες «ταινίες κοινού», μία εκ των οποίων έχει σφραγίσει την γενιά της σε ολόκληρη την Ευρώπη, αλλά έχει μετατραπεί σ’ έναν μεγιστάνα του σινεμά όντας παραγωγός και συχνότατα σεναρίστας τεράστιων επιτυχιών που παραδίδει ακόμα και σε άλλους σκηνοθέτες. Κατ’ αυτόν τον τρόπο, της κυοφορίας, της διαρκούς ανησυχίας, της προσπάθειας να βρει την ιδέα που θα πιάσει το μεγάλο κοινό, της παραγωγής (έχει φτιάξει τρεις δικές του εταιρείες!) και της απόστασης κριτικής αποτίμησης και εμπορικής επιτυχίας, ο Μπεσόν έρχεται ακόμα πιο κοντά ίσως τελικά στα αμερικανικά πρότυπά του.
Yπήρξε ένα τρελό πανκ παιδί που αγαπήσαμε στηn πρώτη μας νιότη, είναι ωραίο που κάνει το σινεμά που τον αντιπροσωπεύει, ίσως κάπου μπροστά του να παραμονεύει μια ακόμα ταινία που θα πλησιάσει την πρώτη του δεκαετία.
1![]() | PHOTO GALLERYΤο 15ο Athens Open Air Film Festival Powered by ΔΕΗ ξεκίνησε μαγικά κάτω από τα αστέρια! |
2![]() | ΕΙΔΗΣΕΙΣ48 χρόνια μετά: Το BFI πρόβαλε την αυθεντική κόπια του «Πολέμου των Άστρων»! |
3![]() | ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙΤσίτα τα γκάζια! Κερδίστε προσκλήσεις για την πρεμιέρα της ταινίας «F1» στην αίθουσα IMAX |
4![]() | ΕΙΔΗΣΕΙΣΌλη η Αθήνα, ένα θερινό σινεμά! Το πλήρες πρόγραμμα του 15ου Athens Open Air Film Festival powered by ΔΕΗ |
5![]() | ΕΙΔΗΣΕΙΣ15ο AOAFF powered by ΔΕΗ: Μυσταγωγική προβολή για πρώτη φορά στη Μητρόπολη Αθηνών με το κορυφαίο νουάρ «Ο Τρίτος Άνθρωπος» του Κάρολ Ριντ |
Πάνω από 700 θεατές...
View moreΔείτε συγκεντρωμένες σε μία λίστα όλες τις...
View more51 ετών σήμερα η...
View moreΡόλος «...
View more48α γενέθλια σήμερα...
View moreΠάντα ανήσυχος,...
View more54 (αλήθεια!) ετών...
View moreΝα μην παρανοηθούμε...
View moreΓια να γιορτάσουμε...
View moreΟ Μάικλ Κείν συμπληρώνει...
View more67 ετών σήμερα η...
View moreΕπίσημο μαύρο, μεταλλικά υφάσματα και καρφίτσες...
View moreΑφανής δημοσιογραφικά...
View moreΕκατοντάδες ατίθασες...
View moreΠρέπει να πας πολύ...
View more